Tingkat Kepercayaan Konsumen dan Pemanfaatan E–Marketing terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Produk E–Ticket Pesawat di Octopus Travel Surabaya

Authors

  • Utami Puji Lestari Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Hesty Aksari Juanita Universitas Sunan Giri Surabaya

Keywords:

consumer confidence, the use of e-marketing, consumer purchase intentions

Abstract

This study aims to determine the effect of variable consumer confidence and the use of e-marketing partially significant effect on consumer purchase intentions simultaneously or partially. And to investigate the use of e-marketing variable most dominant influence on consumer purchase intention. Samples from this study is that consumers Octopus Travel Surabaya as many as 100 people. The data analysis technique used is multiple linear regression method. Partially that the consumer confidence variables influence the purchase decisions of consumers. On the use of e-marketing variables influence the purchase decisions of consumers. Simultaneously variable consumer confidence and the use of e-marketing influence on consumer purchasing decisions with. Meanwhile, if viewed from the regression coefficient obtained, the regression coefficient is 0.435 variable consumer confidence is smaller than the value of the variable regression coefficient of utilization of e-marketing is 0.748. It can be concluded that the variables that most influence the consumer's decision pemelian (Y) plane e-ticket products at Octopus Travel Surabaya is variable utilization of e-marketing.

References

Budiyanto & D. Darmawan. (2005). Pengaruh Strategi Bauran Pemasaran terhadap Niat Pembelian Ulang Produk Sepeda Motor, Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 9(3), 362-377.

Darmawan, D. (2004). Pemasaran Internet dan Penerapannya, Jurnal Bisnis, Ekonomi dan Sosial, 4(2), 52-73.

Darmawan, D. (2008). Internet Marketing: Menggeser Pemasaran Konvensional. Jurnal Akuntansi, Manajemen Bisnis dan Sektor Publik, 4(2), 128-148.

Darmawan, D. (2010). Manajemen Pemasaran, IntiPresindo Pustaka, Bandung

Darmawan, D. & E. Retnowati. (2013). Peranan Kepercayaan Dan Keamanan Terhadap Minat Belanja Di Tokopedia, Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 1-6.

Djati, S. Pantja & D. Darmawan. (2005). Pengaruh Kinerja Karyawan terhadap Kepuasan, Kepercayaan, dan Kesetiaan Pelanggan, Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 7(1), 48-59.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS 20. Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Semarang.

Gunawan, E. (2008). 5 karakter konsumen Online Indonesia, (online), (www.artikelweb.co.cc, diakses tgl 10agustus 2013).

Indrawati, K. (2014). Travel preneur: Memulai Bisnis Tour Dan Travel Dari Nol. PT Gramedia. Jakarta.

Iskandar, M. & D. Darmawan. (2003). Strategi Pemasaran, IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Jati, N. J. (2012). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Pemanfaatan Dan Penggunaan Sistem E-Ticket. (Online).

Khasanah, H., S. Arum, & D. Darmawan. (2010). Pengantar Manajemen Bisnis, Spektrum Nusa Press, Jakarta.

Kotler & Amstrong. (2008). Prinsip – Prinsip Pemasaran. Edisi 12. Jilid 2. Penerbit Erlangga. Jakarta.

Kotler & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Edisi 13. Jilid 2. Penerbit Erlangga. Jakarta.

Lubis, D. (2011), Pengaruh Brand Characteristic Terhadap Kepercayaan dan Niat Beli Konsumen Serta Dampaknya Terhadap Loyalitas Konsumen (Online), 5(1), 43-53.

Mowen, J. C. & Minor, M. (2001). Perilaku Konsumen. Edisi Kelima. Jilid 1. Terjemahan oleh Lina Salim. 2002. PT Penerbit Erlanggga. Jakarta.

Mukherjee, A & P. Nath (2007). Role of electronic trust in online retailing (A re-examination of the commitment-trust theory). 41(9/10)

Nielsen. (2008). Produk-Produk yang biasa dibeli secara online, (online).

Oktaviyanti, N. (2010). Pengaruh Dimensi Kepercayaan (Trush) Terhadap Partisipasi Pelanggan E Commerce. 4(1), 4428.

Orth, U., Harold, D. Darmawan & F. Koening. (2007). Cross National Difference in Consumer Response to The Framing of Advertising Message an Exploratory Comparison from Central Europe. Europe Journal of Marketing (Online), Vol.41 No ¾

Purnamasari, E., D. Darmawan, & D. Baskara. (2002). Bauran Pemasaran dan Kualitas Layanan serta Pengaruhnya terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan, Jurnal Ilmu Manajemen, 3(1), 34-46.

Sugiyono. (2011). Metode Kualitatif dan Kuantitatif R & D. Alfabeta. Bandung.

Suryani, Tatik. (2013). Perilaku Konsumen di Era Internet: Implikasinya pada Strategi Pemasaran. Graha Ilmu, Yogyakarta.

Tjiptono, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran. Edisi 3. ANDI, Yogyakarta.

Utomo, Pudji, Endang Lestariningsih, D. Darmawan & Yohanes Suhari, (2011), Kepercayaan Terhadap Internet Serta Pengaruhnya Pada Pencarian Informasi dan Keinginan Membeli Secara Online. Vol 3 No. 1

Widiyono, Sentot Bangun. (2013). Tantangan Bisnis Penerbangan: Penerbit Jawa Pos.

Downloads

Published

2022-02-15