Implementasi Pembelajaran Berbasis Peta Konsep dalam Menguatkan Keimanan pada Pembelajaran Fiqih di Kelas XI di MAN Mojokerto

Authors

  • khoirul Jazilah Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
  • Anita Anggraini Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto

Keywords:

concept map-based learning, strengthening faith

Abstract

This research aims to analyze the implementation of concept map-based learning in strengthening faith in fiqh subjects in class XI. The concept map method is used to help students understand the relationship between fiqh concepts, especially in topics related to Islamic law and ethics, with a focus on strengthening faith. This research uses a qualitative approach with observation, interviews and documentation as data collection techniques. The research results showed that the implementation of the concept map succeeded in facilitating students' understanding in linking fiqh concepts with moral and spiritual aspects. The advantages of this method are increased student participation, deeper understanding, and a clearer connection between the concepts of jurisprudence and faith. However, the obstacles found included limited time and differences in students' levels of understanding. Overall, concept map-based learning can be an effective approach in teaching fiqh to strengthen students' faith.

References

Karim, A. (2018). Efektivitas penggunaan metode mind map pada pelatihan pengembangan penguasaan materi pembelajaran. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1).

Muzakir, K. (2022). Zina Dalam Perspektif Hukum Islam Dan Kitab Undang Undang Hukum Pidana. Formosa Journal of Science and Technology, 1(1), 33-46.

Pamungkas, M. I. (2023). Akhlak Muslim Modern: Membangun Karakter Generasi Muda. Marja.

Widiantono, N. (2017). Penerapan model pembelajaran interaktif untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar ipa siswa kelas 5 sd. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 199-213.

Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., ... & Anggraeni, D. (2022). Teknologi pembelajaran: Konsep dan pengembangannya di era society 5.0. Penerbit Nem.

Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif. Ananta Vidya.

Nursobah, A. (2019). perencanaan pembelajaran MI/SD.

Heryati, Y. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berbicara dengan Desain Student Active Learning Kombinasi Synchronous dan Asynchronous. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 12(2), 429-442.

Sappaile, B. I., Widyatiningtyas, R., Mariam, P., Widyarahman, S. R., Sitepu, E., & Sartipa, D. (2024). STUDI KASUS TENTANG PENGGUNAAN TEKNOLOGI PEMETAAN KONSEP UNTUK MEMBANTU IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR SISWA. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 5739-5745.

Failatussyifah, F. (2023). Efektivitas Media Peta Konsep dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas 2 di MI Plus Darussa'adah Lirboyo Kota Kediri (Doctoral dissertation, Universitas Islam Tribakti Lirboyo).

Downloads

Published

2024-12-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Implementasi Pembelajaran Berbasis Peta Konsep dalam Menguatkan Keimanan pada Pembelajaran Fiqih di Kelas XI di MAN Mojokerto. (2024). SUNAN GIRI: Jurnal Kajian Keislaman , 13(2), 119-128. https://journal.unsuri.ac.id/index.php/jkk/article/view/562